
Većina odraslih bila je u situaciji da vidi dete koje se žali na bol u glavi ili stomaku kako bi izbeglo odlazak u vrtić. Onog trenutka kada shvati da neće ići, bolovi prestaju i počinje igra. Znam da i mališanima ponekad treba kratak odmor od rutine, ali kreativna radionica za decu je pravi pristup za dečji vrtić u koji se ide rado, kao što je predškolska ustanova Magnolija Beograd.
Kako roditelji doprinose da detinjstvo u vrtiću bude kreativno
Roditelji, smanjite upotrebu elekrtonskih sprava i gledanje u ekran kada provodite vreme sa svojom decom. Slušajte ih i pričajte sa njima, to možete i dok obavljate kućne poslove. Čitajte im knjige pre spavanja.
Uživajte zajedno u zamišljanju pročitanog ili pitajte dete:
„Šta ako…?“ tako ćete dobiti nove bajke, recimo: “Šta ako je vuk sit kada sretne Crvenkapu u šumi?“ ili „Šta ako su mačku crvene čizme dva broja manje?“ i slično.
Jasno odredite kutak u kući gde je detetu dozvoljeno više kreativnosti, na primer da crta po zidu ili da napravi svoj razmeštaj.
Obezbedite potomstvu sredstva za rad. To mogu biti voštane, drvene ili vodene bojice, kolaž papir, blokovi, karton i papiri različitih veličina i boja, kocke i bocke različitih oblika koje se mogu slagati „jedna na drugu“ ili „jedna do druge“, plastelin, biolin, vosak ili testo, suđer, jednostavan foto aparat, vunica i krpice materijala za šivenje koji je otpao, velike perle različitih oblika i boja, pesak…
Nemojte im „izručiti“ ceo spisak i „zatrpati“ ih, već ponudite neke od ovih stvari.
Kada vam dete kaže:”Ovo mi ne ide…” i hoće da odustane, obodrite ga da bude upornije u ostvarivanju svoje zamisli i ispričajte mu neku anegdotu kao što je ona kako je profesor matematike u školi budućem nobelovcu rekao: „Ništa neće biti od tebe Ajnštajne…“
Odvojte vreme da se ozbiljno igrate sa svojom decom i podržite njihovu znatiželju i nezavisnost. Neka ona biraju i vode vas, već pomalo zaboravljenim, stazama mašte. Ne plašite se, dopustite svojoj deci da budu neustrašiva, da strasno isprobavaju svoje ideje, da istražuju, greše, „padaju“ i ponovo „ustaju“…
Nemojte zatrpavati decu modernim i potpuno definisanim igračkama na dugme. Jednostavne, čak nedovršene igračke „traže“ da ih deca uvek iznova „dovršavaju“ na najneverovatnije načine u mašti i mogu ponuditi beskrajno mnogo uloga, na primer: parče drveta može postati mač, čarobni štap, toljaga ili vozić, a mališan zahvaljujući tome „izrasta“ u viteza, čarobnjaka, džina ili mašinovođu… mogućnosti su neiscrpne.
Nemojte nagrađivati decu kada ispolje kreativnost. Vaša pažnja i njihov osećaj zadovoljstva zato što rade ono što žele, onako kako žele, dovoljna im je nagrada.
Dozvolite deci slobodu, neka se ne slože sa vama, neka razviju svoju ideju, neka je ostvare, možda da nastane prava čarolija. Divergentno, kreativno mišljenje se podržava i razvija, isto kao i konvergentno.
Deca koja ovakva iskustva nose iz kuće, prirodno „ulaze“ u kreativne radionice sa velikim i malim drugarima iz vrtića.
Šta vaspitači čine da detinjstvo u vrtiću bude kreativno
Vaspitači, budite nasmejani i raspoloženi, radujte se svakog jutra svojim snenim mališanima iz grupe!
Zaboravite na tačne i netačne odgovore, odnosno ispravne i pogrešne ideje, samo tako možete učiniti da detinjstvo u vrtiću bude kreativno. Setite se samo koliko je ostvarenja „pogrešnih“ ideja, dovelo do novih saznanja i otkrića koja su zauvek promenila svet. Pa, samo Indijanci i Amerika su dovoljan argument.
Vaspitači, prilagodite se dečjoj igri i spretno „provucite“ kroz nju obavezni deo programa. Interesujte se više za proces, nego za proizvode koje ćete pokazati roditeljima kada dođu po decu.
Koristite rečenice kao što su: „ Ovo je super izbor!“ ili „Šta još misliš o tome?“ Čak i kada ne razumete potpuno šta dete hoće da kaže ili nacrta, obodrite ga izjavama tipa: „Vidim da se baš trudiš oko ovoga.“ ili „Tvoje ideje su vrlo uzbudljive.“
Nemojte nikada ismevati decu, nemojte ih uterivati u kalup. Linija manjeg otpora i strah od različitosti su smrt za kreativnost. Podržite decu da budu različita po svojim idejama, jer to je bogatstvo koje im niko ne može oduzeti.
Dajte im dovoljno slobodnog vremena za igru, ponudite im maske, delove kostima, neobične predmete koji su im nepoznati, velike i male obične kartonske kutije, koje mogu pretvoriti u bilo šta …Otrcani šešir ili stara tašna „pričaju“ neverovatne priče.
Stavite ih na uvo, pa deci glasno prenesite šta ste čuli. Tu se može pojaviti dosta obaveznih, propisanih, sadržaja koje će mališani pažljivo slušati zato što dopiru iz ovih neobičnih izvora…
Ne očekujte savršenstvo i nemojte se obeshrabrivati, vremena imate u velikim količinima, a kada jednom krenete u radioničarsko razmišljanje, inspiraciju ćete nalalaziti svuda i ideje će samo sevati. Deca su neverovatni radioničari, mnogo kreativniji od odraslih, sve što im ponudite, vratiće vam višestruko…
Dopustite deci da pogreše i uvide problem. Ne plašite se da podelite sa njima priču o tome kako ste vi nekada ili nedavno pogrešili i smejte se tome zajedno. Smeh je divna stvar kada nije podsmevanje.
Uživatje u svom pozivu jer vam pruža slobodu i beskraj mogućnosti!
ZAŠTO DA DETINJSTVO U VRTIĆU BUDE KREATIVNO?
Pre svega, zato što nije dosadno!
Deca vole kreativnu radionicu u vrtiću, zato što su tu slobodna i prihvaćena.
Svakog jutra rado se spremaju, jer jedva čekaju da uđu u grupu i da se ozbiljno igraju novih zabavnih igara sa malim i velikim drugarima. Deca obožavaju izazove koje im spremaju njihovi omiljeni vaspitači.
Kreativnim pristupom poboljšava se empatija i komunikacija u grupi. Odnosi postaju bolji, a deca su opuštenija i otvorenija. Može se desiti da problem koji ih muči povere vaspitaču i drugarima u toku radionice.
Deca nemaju tremu, a imaju inicijativu. Tokom vremena koje provode u vrtiću, preovlađuju pozitivna osećanja, a samopouzdanje i samopoštovanje raste. Dobijaju i na razvoju pažnje, tj. razvijaju svoj flow.
I ne zaboravite, kreativnost nije vezana samo za umetnost i umetnike, već i za nauku i opšti stav prema ljudima i životu. Ako se, kako kaže naš narod „po jutru dan poznaje“, onda će kreativna deca postati kreativni ljudi, a to znači da će biti bolji u rešavanju problema, da će se lakše prilagođavati i prihvatati promene, što sve doprinosi uspehu na različitim poljima.