Stvaralaštvo ili kreativnost je sposobnost stvaranja nečeg novog veštinom mašte, bilo da je reč o novom rešenju nekog problema, novom metodu ili napravi, ili novom umetničkom predmetu ili formi. Ovaj termin obično se odnosi na bogatstvo ideja i originalnost razmišljanja, ali i praktičnost rada.
Kreativnost (stvaralaštvo) je pojam koji se u naučno- tehničkoj literaturi koristi na sličan način kao i u svakodnevnom jeziku za označavanje misaonih procesa kojima se dolazi do rešenja, ideja, umetničkih oblika, teorija ili proizvoda koji su jedinstveni i novi.
Kreativnost je aktivnost koja daje nove, originalne proizvode, bilo u materijalnoj ili duhovnoj sferi, pri čemu se ti proizvodi ne mogu pripisati imitaciji već ranije postojećih proizvoda jer su od njih bitno drugačiji.Ti novi proizvodi, nastali kreativnim procesom, trebali bi bolje, uspešnije i racionalnije udovoljavati individualnim i društvenim potrebama od ranije postojećih proizvoda.
Kreativnost je reč koju danas možemo čuti na svakom koraku: ona je kreativna, to je veoma kreativno rešenje, čak je i Evropska komisija predstavila program pod nazivom “Kreativna Evropa”, koji je predviđen za kulturni i kreativni sektor u periodu od 2014. do 2020. godine. Kreativnost je danas stavljena u službu ekonomije i sve se “više, češće i čvršće vezuje za tržišne potencijale”, a oni koji najviše koriste reč kreativnost su menadžeri u marketinškim agencijama.
Da li uopšte možemo govoriti o jasnoj definiciji kreativnosti?
Kreativnost se sama suprostavlja ne-kreativnom određenju same sebe, tako da ipak ne možemo dobiti jasnu i preciznu definiciju kreativnosti, ali možemo biti kreativni u pokušaju da dešifrujemo kreativnost. Kreativnost je, pre svega, neodvojiva od kritičkog mišljenja, iako ljudi često te dve veštine suprotstavljaju jednu drugoj. Najčešći razlog tome je što ljudi kreativnost povezuju sa potpunom slobodom, sa nečim što nema nikakav utrvrđeni red. Međutim, ono čega treba da budemo svesni je da nema kreativnosti ako nešto ne radite.
Možete biti kreativni u matematici, nauci, muzici, plesu, kuhinji, predavanjima, vođenju domaćinstva, u inženjeringu, jer kreativnost je proces rađanja značajnih ideja. Biti kreativan podrazumeva traženje novih načina da nešto uradite prilikom bilo koje aktivnosti. Ako ste, na primer, kreativni glavni kuvar, onda će se vaša originalnost procenjivati u okvirima kuhinje. Nema svrhe koristiti kriterijum koji se koristi prilikom stvaranja modernog džeza i onda kada neko pokušava da napravi, na primer, novu čorbu.
Proces kreativnosti može početi iznenadnim rađanjem nove ideje ili određenom intuicijom. Isto tako može početi dok razmišljate o rešavanju nekog problema, dok tražite rešenje može vam sinuti neka nova ideja. To je proces, to nije jedan događaj, jedan trenutak. Pravi, kreativni proces uključuje i kritičko mišljenje, isto koliko i nove ideje i intuiciju.
Neki od najvećih mitova i zabluda o kreativnosti jesu posledica traženja izgovora-„Inspiracija me jednostavno još nije pogodila“, „Čovek se rodi s tim“, „Za to morate imati pravi mozak“, „To je nešto što ti samo padne u ruke“, i tako dalje. Ovo su izgovori koji se često koriste u industriji komunikacija. To su izgovori koji se koriste da se izbegne posao iz straha od odbacivanja, kritike i neuspeha. Svako ima ogroman kreativni potencijal. To je i glavno što treba da shvatimo kad govorimo o kreativnosti u obrazovanju, mogu je imati svi, ne samo neki. Kreativnost se zabludom vezuje samo za umetnost. Kreativnost je, zapravo, neodvojivi deo svega što radimo. Zato, kada govorimo o kreativnosti u školstvu, to se odnosi na sve predmete, a ne samo na neke od njih.
Jedna od zabluda je i da je kreativnost raditi šta god ti padne na pamet, ali kreativnost nije ,,glupiranje’’. To je proces pun discipline, podrazumeva veštinu, znanje, kontrolu. Naravno, podrazumeva i maštu i nadahnuće. Ipak, nije samo stvar u slobodi izraza, jer potrebna vam je disciplina i svakodnevno usavršavanje. Ako pogledamo ljude koje cenimo zbog njihovih kreativnih postignuća, videćemo da su sve postigli zbog izvanrednih ideja, iznenadnih otkrića, ali i discipline koju imaju prilikom rada.
Pojavljivanje kreativnosti određuje 4 osnovna činioca:
- kreativni pojedinac, njegove intelektualne osobine i osobine ličnosti;
- kreativni misaono proces;
- kreativna situacija ili društveno okruženje
- kreativni proizvod;
Na kraju, predstavljamo i 20 kreativnih ,,definicija’’ kreativnosti-
„To je kada vidite presek naizgled nepovezanih tema, i kombinujete ih u nešto novo.“ – Brian Clark, osnivač i CEO Rainmaker Digital.
„Početi ni od čega i završiti sa nečim novim. Interpretiranje nečega što ste videli ili iskusili, i procesuiranje na način da od toga ispadne nešto drugačije od onoga što je ušlo.“ – Henry Rollins, musičar, pisac, novinar, TV i radio voditelj.
„Pravljenje univerzuma ni od čega.“ – Danny Sullivan, Chief Content Officer za Third Door Media i suosnivač Search Engine Land.
„Proniknuti u sopstvenu dušu i intuiciju i dozvoliti im da vode ono što stvarate.“ – Bernadette Jiwa, Brand Story & Marketing Strategist.
„Dati svetu nešto što nije ni znao da mu fali.“ – Daniel Pink, autor i novinar.
„Ići na neočekivana mesta.“ – Shane Snow, suosnivač Contently.
„Život u mogućnostima i izobilju a ne u ograničenjima i oskudici.“ – CJ Lyons, autor.
„Za mene, kreativnost je videti i komunicirati ideje na načine koji su jedinstveni, privlačni i neočekivani.“ – Lee Odden, CEO i suosnivač TopRank Online Marketing.
„Delom inspiracija, delom motivacija.“ – Ann Handley, Chief Content Officer za MarketingProfs.
„Kreativnost (imenica): reč koju ljudi koriste kada žele da zvuče pametno dok pričaju o nekoj veoma apstraktnoj temi. A ja? Ja radije zaobilazim apstrakcije.“ – Jon Morrow, osnivač i CEO Boost Blog Traffic.
„Čudno partnerstvo između čovekovog rada i misterije inspiracije.“ – Elizabeth Gilbert, autorka bestsellera Jedi, Moli, Voli.
„Videti nešto što ne postoji, a onda ga stvoriti.“ – Hugh Howey, autor.
„Sposobnost da spojite naizgled nespojivo i da ujedinite postojeće znanje sa novim otkrićima o nekom elementu načina na koji svet funkcioniše. To je praktična kreativnost. A tu je i moralna kreativnost: primeniti tu veštinu ka nekoj mudrosti o tome kako bi svet trebalo da funkcioniše.“ – Maria Popova, autorka.
„Jednostavno stvaranje nečega. Može to biti nešto bezvezno ili čudno, ili nespremno za prime time. Ako napravite nešto, vi ste kreativni.“ – Sonia Simone, Viša urednica Copyblogger.com, Chief Content Officer za Coppyblogger Media.
„Uzeti ono što je pred vama i pred svima ostalima, i napraviti nešto novo od toga.“ – Austin Kleon, autor.
„Kreativnost donosi dobre stvari u svetu koji inače ne bi postojao. To je plemenit čin suzbijanja tame i davanja nade u očaju.“ – Jeff Goins, autor.
„Kreativnost je izražavanje vaših ideja na full-contact, full-color način. To je korišćenje što više čula kako bi se izrazila neka ideja. To je zona u kojoj se stvaraju velike, korisne stvari.“ – Pam Slim, autorka.
„Videti uzorke koje drugi ne vide i uspešno ih komunicirati.“ – David Meerman Scott, autor.
„Pametnije kopiranje.“ – Lisa Barone, Potpredsednica strategije za Overit.
„Ovo možda neće upaliti.“ – Seth Godin, autor.