Automobili koji su postali deo pop kulture i obeležili decenije

 

Automobili su osnovno prevozno sredstvo koje ljudi širom sveta koriste već više od jednog veka. Od 1908. godine kada je američka kompanija Ford proizvela popularni Model T, namenjen široj populaciji, ovi četvorotočkaši postali su nezamenljivi deo svakodnevnice gotovo svih stanovnika planete. Vremenom i s razvojem tehnologije, nastajale su nove kompanije, novi modeli, unapređivane su prethodne verzije postojećih modela, da bismo danas imali više od stotinu proizvođača i verovatno više od nekoliko hiljada različitih tipova automobila.

 

Mnogi modeli automobila mogu se naći i na našem tržištu, u vidu novih fabričkih modela ili polovnjaka sa manje ili više povoljnim delovima, koji su neophodni ukoliko dođe do bilo kakve havarije na vozilu.

 

I dok su pojedini modeli nastajali i vrlo brzo odlazili u zaborav, postoje oni automobili koji su obeležili generacije i za koje bez sumnje možemo reći da imaju status kultnih. Pojavljivanja u filmovima, muzičkim spotovima i reklamama doprinela su širokoj popularizaciji mnogih brendova i modela.

Ševrolet – američki ponos (1950)

Američka kompanija Ševrolet počela je sa proizvodnjom automobila još davne 1911. godine u Detroitu. Tokom prvih nekoliko decenija ova kampanija je zajednoo sa ostalim konkurentima na američkom tržištu, pre svega Fordom, a kasnije i Plimutom, činila tzv. jeftinu trojku. Veliki proboj na automobilsko tržište ova kompanija napravila je početkom 50-ih godina prošlog veka, kada je 1953. godine u prodaju pušten model Korveta, koji je postao najpopularniji sportski dvosed na svetu.

 

Ovaj brend imao je veliki uticaj i u pop kulturi 50-ih i 60-ih godina 20. veka. U filmskoj industriji pojavio se u ostavrenjima poput Kiss me deadly (1954) i Hot Rods to Hell (1967), dok je promociju kroz muziku imao u pesmama Prinsa i Eltona Džona iz 1963.

Aston Martin – britanski gigant kao simbol agenta 007 (1960)

Kompanija Aston Martin osnovana je 1913. godine u Engleskoj. Ovaj brend luksuznih automobila svoju najveću promociju imao je kroz ciklus filmova o Džejmsu Bondu, prvo 1963. godine u ostavarenju Goldfinger, a ukupno se pojavio u 12 filmova o popularnom tajnom agentu.

Ford – Najstariji brend automobila (1970)

Iako je ova kompanija najstarija i prva koja je proizvela automobil namenjen porodici srednje klase, najveći uticaj u automobilskoj industriji imala je u osmoj deceniji prošlog veka, tokom koje je i prodato najviše vozila. Glavni krivac za ovakav poslovni uspeh jeste model Ford Mustang, koji je prvobitno izašao 1964. godine, ali je najbolje rezultate postigao model druge generacije koji se proizvodio od 1974. do 1979. godine. Mustang je do sada imao više od hiljadu pojavljivanja u filmovima, reklamama, muzičkim spotovima i video igricama.

Porše – nemački kvalitet (1980)

Porše je nemački brend automobila koji aktivno posluje od 1931. godine. Iako je ovo brend koji je uvek bio popularan, veliku ekspanziju doživeo je 80-ih godina, kada je model 911 dostigao neverovatnu prodaju od preko 250.000 primeraka, a bio je nezaobilazna rekvizita u mnogim filmovima i muzičkim spotovima.

 

Sportski Porche 959, koji je na tržište dospeo 1986. godine, bio je prvi automobil koji je ponudio pogon na sva četiri točka. Maksimalna brzina koju je mogao da dostigne išla je i do 330 km/h, što je za to vreme bila nezamisliva brojka. Ipak, proizvedeno je svega nekoliko stotina ovog modela.

Decenija proboja japanskih brendova (1990)

Devedesete su bile decenija kada su japanski proizvođači pokazali celom svetu koliko ozbiljnu proizvodnju imaju. Brendovi poput Mazde, Nisana i Tojote mogli su, ne samo da pariraju, već i da nadmaše američke konkurente kada su sportski automobili u pitanju. Filmovi poput Paklene ulice, Povratak u budućnost i Terminator dodatno su doprineli popularizaciji ovih japanskih automobila.

Audi – decenija najboljih poslovnih rezultata kompanije (2000)

Audi je jedna od najstarijih evropskih kompanija i datira još iz 1909. godine. Najveće poslovne uspehe ostavrila je početkom ovog milenijuma, kada je svake godine prodaja Audi modela iznosila skoro milion primeraka godišnje.

 

Pored toga, Audi automobili bili su izuzetno zastupljeni i u mnogim filmskim ostvarenjima, kao što su Iron Man, Paklene ulice, Ja, robot i mnogi drugi.

Tesla – vreme automobila nove generacije (2010)

Najpopularniji automobili druge decenije 21. veka svakako su Tesla modeli. Ovi električni automobili napravili su pravi bum u automobilskoj industriji, a luksuzni auto visoke klase Tesla S proglašen je za najbolji eletrični automobil svih vremena. Tesla automobili našli su svoju namenu i u mnogim filmovi i serijama kao što su 50 nijansi siva, Top Gear, Hanibal i mnogi drugi.

Najpopularniji automobili u Srbiji

Sredinom 20. veka srpski proizvođač automobila Zastava, počeo je sa radom, a neki od najpopularnijih modela ovog proizvođača su:

  • Zastava 750 (Fića)
  • Zastava 101 (Kec)
  • Zastava 128 (Osmica)
  • Zastava 1300 (Tristać)
  • Jugo

Ovi automobili bili su najrasprostranjeniji po ulicama Srbije, ali i bivše Jugoslavije, 60-ih, 70-ih i 80-ih godina prošlog veka.

 

Devedesete su donele popularizaciju Folksvagenovih modela, pa je tako čuvena Golf 2 i dan danas simbol tog perioda u našoj državi.

 

Automobili, pored toga što su prevozna sredstva, služe i kao statusni simboli i pokazatelji su opšteg stanja u društvu. Iako postoje mnogi načini da impresionirate svoju okolinu, automobil može biti jedan od materijalnih simbola kojim možete zadiviti sve oko sebe.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *